dinsdag 25 maart 2008

Galloo-deel II

Technische uitwerking Galloo

Aankomst goederen

In gesloten containers. Deze worden gereden tot aan de poort van een loods type 2. De overslag van de goederen dient te gebeuren door de container tot tegen de loods te manoeuvreren en de aansluiting dient verzegeld te worden zodat deze luchtdicht is. Om de overslag te vereenvoudigen dient een hellingsgraad gemaakt te worden op de inlaadsluis van de loods type 1. Tevens dient hier beneveld te worden.

De inrichting van de loodsen type 1 omvat

- een benevelingsinstallatie
- een scoop uit RVS (gaat corrosie door de beneveling tegen)
- een ophangsysteem voor de scoop, type ‘zwevende kraan’, dus door middel van rails
- een laadsluis, beneveld en met hellingsgraad
- een lossluis, beneveld en voorzien van transportband
- een drainagesysteem op de bodem
- een ondoordringbare folie onder het gebouw
- liefst aangevuld met een tweede drainagelaag onder deze folie

De inrichting van loodsen type 2

- in grote lijnen gelijk met type 1, maar aangezien het hier gaat om de opslag van metaal dat geshredderd is kunnen de specificaties van de scoop, de hellingsgraad e.d. licht afwijken.

Het vervoer van Type 1 naar de shredder (transportband 1)

Dit dient te gebeuren door middel van een gesloten transportbandsysteem. Elke loods type 1 is voorzien van een transportband. Deze dient overkapt te zijn en inwendig beneveld. De aansluitingen van de transportband op de loodsen type 1, type 2 en de shredder zijn gelijkaardig als de laadsluis van de loodsen type 1.

Het vervoer van de shredder naar de loodsen type 2 (transportband 2)

Dit dient op dezelfde wijze te gebeuren als het transport van loodsen type 1 naar de shredder, mits eventuele lichte aanpassingen gezien de andere aard van het materiaal (meer vluchtig) is er eventueel meer beneveling nodig.

Het vervoer van loodsen type 2 naar de laadkade (transportband 3)

Dient eveneens te gebeuren door middel van een gesloten transportbandsysteem. De laadsluis op het einde van transportband 3 dient te zijn ingericht zoals de laadsluizen van loodsen type 1, dus afgeschermd van de wind en voorzien van een benevelingsinstallatie.

Laden van de schepen en vrachtwagens

Het laden van de schepen en vrachtwagens dient te gebeuren zoals het lossen, namelijk met beneveling in een afgesloten sluis. Het gebruik van ‘open’ schepen en vrachtwagens is uit den boze. Men dient te kiezen voor vervoer met gesloten containers.

Algemene maatregelen

- De loodsen, zowel type 1 als type 2 dienen voorzien te zijn van een drainagesysteem, zowel in- als uitwendig. Dit drainagesysteem vangt het benevelde water op en voert dit naar het PSDS (pompstation drainagesysteem). Het betreft hier een gesloten systeem waarbij het vervuilde water continue wordt gezuiverd en herbruikt voor de installatie.
- De grens van het terrein wordt langs alle kanten voorzien van een goot waarin het regenwater en het ontsnapte benevelingswater worden opgevangen. Deze goot leidt het water naar het PSDS en voorkomt zo vervuiling van de Leie en de ondergrond.
- Onder de loodsen type 1 en type 2 dient een ondoordringbare folie te worden aangebracht, zoals die ook wordt gebruikt op stortplaatsen. Dit om te voorkomen dat er vervuiling kan ontstaan door weglekkend of wegspattend benevelingswater.
- Onder de transportbanden dient ook dergelijke folie aangebracht te worden, met een extra spoorbreedte van 1 meter aan beide zijden van de transportbanden. Aan de grens van deze zone dienen goten voorzien te worden die zijn aangesloten op het PSDS.
- Het ideale zou zijn om het hele terrein te voorzien van dergelijke folie, maar dit is economisch misschien niet haalbaar.
- Het PSDS dient zo dicht mogelijk bij de shredder installatie te staan, dit uit het oogpunt van de geluidsoverlast. Het is beter om één puntbron te hebben dan twee op dat vlak. Een goede geluidsisolatie voor de PSDS is ten zeerste aan te raden.
- Er dient een veiligheid te worden ingebouwd die er voor zorgt dat de transportbanden niet kunnen beweging indien de PSDS niet in werking is.
- Een maandelijkse controle van de waterkwaliteit op de oude Leiearm, net achter het bedrijf is meer dan wenselijk. Het is een eerste indicatie van eventuele problemen met lekkages.

NB: De schetsen i.v.m. het grondplan, de TB's en de sluizen worden zo snel mogelijk verder uitgewerkt en hier gepubliceerd. Uiteraard worden deze ook doorgestuurd naar de milieu-inspectie, t.a.v. de heer Loontiens, naar wie het dossier is gestuurd door de heer Bossuyt.

Laten we hopen dat er binnen korte tijd wordt begonnen met een sanering, voor september dus, er is nu lang genoeg 'gepraat', de tijd is gekomen om ook iets te doen.




Geen opmerkingen: